fredag 31. oktober 2008

Logg og refleksjon over GLSM

LOGG
Uke 35: Informasjon om GLSM med Gry
Torsdag 2.okt: Møte med øvingslærer om aktuell problemstillinger
Fredag 3. okt: 13.15-1435: Møte med gry og Birgit
Mandag 6 okt: 0830-1400: Startet på prosjektplan, formulere mål/problemstilling
Tirsdag 7. oktober: 1230-1500: Jobba med pensumlitteratur og utkast til prosjektplan
Onsdag 8. oktober: 1230-1500: Jobba med prosjektplan og hadde møte med Gry angående problemstilling og prosjektplan litteratur
Torsdag 9. oktober: 0830- 1300 Leverte utkast til prosjektplan
Mandag 13. okt: 1330-1500 Møte på langeland med øvingslærer
Tirsdag 14. okt: 0830-1300 Detaljplanlegging av undervisningsopplegg og funnet nødvendig utstyr
Onsdag 15. okt: 0830-1400 Gjennomføring av opplegg
Torsdag 16. okt: 0815-1430 Gjennomføring av opplegg
Tirsdag 21. okt: 0830 – 1630 Jobba med utkast til prosjektplan møte med gry
Onsdag 22. okt: 0830 – 1500: Gjorde ferdig utkast til prosjektplan
Torsdag 23. okt: 0830 – 1500 Jobba med teoridel
Fredag 24. okt: Hjemme og jobba på egenhånd
Mandag 27. okt: 1230-1530 Jobba med teori
Tirsdag 28. okt: 1030-1445 Gjort ferdig teori
Onsdag29. okt: 0830-1700 Gjort ferdig metode del og starta drøftingsdel
Torsdag 30.okt: 0830 -1845 ferdig med drøftings del og påbegynt konklusjon
Fredag 31. okt: Ferdigstilling av oppgaven.


Refleksjon

Det vi la til grunn for hele vårt GLSM prosjekt, var at vi hadde i to klasser med ulikt elev antall i praksis. Den ene klassen vi var i hadde bare 13 elever og mens den andre hadde så mye som 25 elever. Dette følte vi gav oss en gyllen sjanse til å forske på læringsutbytte i en liten klasse kontra en stor klasse som igjen ville vært et svært interessant emne å forske på. Problemene med dette så vi ikke før vi hadde vår første veiledning med Gry og Birgit, nemlig hvordan vi hadde tenkt å måle utbytte og ikke minst med tanken på hvor mange ulike rammefaktorer som spiller inn på læringsutbytte til hver enkelt elev.
Denne veiledningen førte til følgende problemstilling; Hvordan rammefaktorene påvirker læreren sin planlegging og gjennomføring av undervisning i mattematikk etter kunnskapsløftets intensjoner. Planen var å gjennomføre de samme oppgavene i begge klassene, for deretter å se på hvilke organisatoriske forskjeller man må ta høyde for i de ulike klassene, for at elevene skal få så likt utbytte som mulig etter timen, hvilke rammefaktorer som spiller inn.
Ut i fra egne erfaringer fra praksis hadde laget 3hypoteser som vi ønsket å prøve ut.
· Jo færre elever, jo mindre støy og bedre konsentrasjonsevne
· Færre elever gir mer tid til hver enkelt
· Det er lettere å organisere en praktisk økt i en liten klasse framfor i en stor.
Det vi fant ut om den første hypotesen var; at mindre klasse ikke nødvendigvis betyr mindre støy og bedre konsentrasjonsevne, men at hvilke typer elever du har svært mye og si. De to andre hypotesene stemmer mye bedre ut ifra mine egne erfaringer, færre elever gir faktisk mer tid til kvar enkelt og det er mye lettere å organisere ei praktisk økt i en mindre klasse.
Dette GLSM prosjektet har til tider vært både frustrerende og svært tidkrevende, men der igjen svært lærerikt for meg personlig, og det har vært en svært nyttig erfaring. I skrivende øyeblikk klarer jeg ikke å se fram til neste GLSM prosjekt, men jeg har stor tro på at når tiden nærmer seg så vil jeg nok se fram til det.

Ingen kommentarer: